RENOMA

Na początku był paraliżujący strach. Choć zadanie z pozoru banalne – znalezienie opakowania. A dokładnie formy dla współczesnej maszyny handlowej, składającej się z wielu niekochanych komponentów (wielopoziomowy parking) i technologicznych obowiązków (czerpnie, wyrzutnie, ażury). Maszyny perfekcyjnie zaprogramowanej na potrzeby współczesnego handlu przez specjalistów z Londynu (Benoy) i wprowadzającej swoją masą, sporą dysharmonię w skali tego fragmentu miasta. W kontrze monumentalny i kultowy, zniszczony ale nadal bezkompromisowo piękny gmach Dernburga, przed którym należałoby przyklęknąć. Sprawy nie ułatwiały niezwykle skomplikowane zapisy Planu Miejscowego.

Później wielomiesięczne miotanie się od ściany do ściany, w poszukiwaniu formuły załatwiającej wszystkie problemy. Klucz tym razem był intuicyjnie blisko – w pierwszych szkicach i rozmowach, choć aby go zauważyć zatoczyliśmy kilkunastomiesięczne koło dyskusji i wielu alternatywnych wersji.

Głównym zamiarem stała się stylistyczna i formalna kontynuacja istniejącej architektury przy użyciu współczesnego języka znaków i z wykorzystaniem do zbalansowania skali obiektu dynamiki, tak charakterystycznej dla epoki. Spójność starej i nowej części uzyskano dzięki proporcjom, zabiegom redukującym masę, horyzontalnym podziałom elewacji, charakterowi zastosowanych materiałów oraz kolorystyce. Dynamika jednoznacznie horyzontalnej elewacji nowej części została spotęgowana przez wachlarzowe odchylenie poziomych gzymsów, które tworzą bardzo mocno zaznaczony pierwszy plan fasady. Jego tło stanowią szklane witryny i ściana wykończona płytami włóknocementowymi (fibre-C) w kolorze ciemnobrunatnym, korespondującym z ceramiczną okładziną zabytkowego gmachu. Nowa bryła łączy się z zabytkowym gmachem za pośrednictwem atrium wejściowego, które pełni funkcję łącznika (buforu) między obu częściami.

W ramach inwestycji zagospodarowano także plac Czysty oraz przebudowano ulice: Podwale i Czystą, dzięki czemu tereny otaczające dom handlowy zostały ponownie włączone w publiczne życie miasta.

Modernizacja i rozbudowa domu handlowego ‘Renoma’; Wrocław, ul. Świdnicka 40

Autor budynku:Hermann Denburg
Autorzy projektu:Maćków Pracownia Projektowa: Zbigniew Maćków (główny projektant), Piotr Wilk (architekt prowadzący), Juliusz Ederman, Marta Firganek, Paweł Kirschke, Marek Kotowski, Piotr Krynicki, Piotr Zybura
Współpraca:Jacek Brzezowski, Agnieszka Gilarska, Michał Hawrylak, Jarosław Jodkowski, Katarzyna Korsak, Marcin Macuta, Adam Markuszewski, Marta Mnich, Piotr Sulisz, Maciej Witaszek, Bartosz Zięba
Koncept handlowy:Benoy – Rob Bishop, Pete Challoner
Projekt wnętrz:Benoy – Michelle King, Paulin Long
Konstrukcja:Ove Arup & Partners International Limited
Współpraca:Marek Kotowski, Jarosław Jodkowski, Katarzyna Szpilich
Projekt wykonawczy:Maćków Pracownia Projektowa: Jerzy Kopka (architekt prowadzący), Karolina Bielak, Anna Jagoda-Major, Agata Kowalczyk, Marta Maślanka, Eliasz Matuła, Mariusz Maury, Alicja Mołyń, Michał Nykiel, Bartłomiej Witwicki, Zuzanna Wojtasiak, Bartosz Zięba, Piotr Zybura
Instalacje:Ove Arup & Partners International Limited
Fasady:Fasady
Nadzór konserwatorski:Krystyna Kirschke
Replika rzeźb:Paulina Pokorny-Zięba
Identyfikcja wizualna, Logo:Maćków Pracownia Projektowa: Zbigniew Maćków (główny projektant), Bartosz Zieliński, Anna Zięba, Bartosz Zięba, Piotr Zybura
Inwestor:Centrum Development & Investments Polska
Inżynier kontraktu:Ove Arup & Partners International Limited
Generalny wykonawca:Warbud
P. zabudowy:10 726 m2
P. użytkowa:77 769 m2
P. całkowita:99 531 m2
Kubatura:381 786 m3
Projekt:2005
Realizacja:2009
Koszt inwystycji:100 mln euro
Zdjęcia:Krzysztof Smyk, Michał Sokołowski, MPP

Kategorie

Kluczowe projekty | Komercyjne | Rewitalizacja | wszystkie |

+

Realizacja |